Treinen rijden niet op tijd maar op rails.

Vandaag een brief gekregen van de CEO van de NMBS en van INFRABEL. Ze hebben de opdracht gekregen van de regering om op korte termijn  de stiptheid van de treinen te verbeteren. Blijkbaar hebben de plannen die voordien opgesteld werden niet voor een verbetering gezorgd.

Men heeft vastgesteld dat veel treinen systematisch te laat vertrekken in hun oorsprongstation. En ze zeggen erbij dat men op tijd moet vertrekken om op tijd aan te komen. Dat is een waarheid die staat als een koe.

Wij “machinisten” stellen de laatste dagen vast dat men een hele boel instructeurs en 1ste treinbestuurders gemobiliseerd heeft om ’s morgens in alle vroegte te controleren of de treinen op tijd klaar zijn. Dat is een goed initiatief, zo kunnen deze mensen meteen vaststellen dat de “machinisten” hun werk wel degelijk goed doen.

Waar men echter nergens van spreekt is dat om een trein op tijd te laten vertrekken er voldoende tijd moet voorzien zijn om de machinist toe te laten zijn werk te doen volgens de reglementering. Vooraleer een trein vertrekt moet de machinist verschillende veiligheidsproeven doen en moet hij bepaalde andere reglementaire bewerkingen uitvoeren. Deze bewerkingen heeft hij geleerd tijdens zijn lange en zware opleiding. Al deze bewerkingen die vragen een zekere tijd. De NMBS weet dat natuurlijk en heeft in 2008 een bericht uitgegeven waarin deze tijden opgenomen zijn. Tot op heden is dit bericht nog niet geactualiseerd, de nodige bewerkingstijden voor de nieuwe treinstellen DESIRO en het nieuwe locomotief Type 18/19 zijn nog niet opgenomen.

De voorziene bewerkingstijden.

Wanneer een trein toekomt in een station en terug moet vertrekken onder een ander treinnummer moet men dus rekening houden met de tijd die nodig is om al die bewerkingen uit te voeren. Soms moeten er treindelen ont- of gekoppeld worden. Wanneer dit gebeurt moet de machinist verschillende bewerkingen uitvoeren op de 2 treindelen om ervoor te zorgen dat die terug vertrekken in alle veiligheid. Algemeen genomen heeft men bij aan- of ontkoppeling, afhankelijk van de situatie tussen de 9 a 12 minuten nodig. De NMBS voorziet hiervoor 3 minuten. Een machinist moet zich ook van de ene kant van zijn trein naar de andere kant begeven om terug te vertrekken. Daarvoor heeft hij ook een zekere tijd nodig. Wanneer er tussen de aankomst van een trein die bestaat uit 12 rijtuigen en het vertrek aan de andere kant 12 minuten voorzien is en men komt met 10 minuten vertraging aan dan weet men dat men nooit op tijd terug kan vertrekken. Zo zijn er in elke depot voorbeelden te over.

De Beurtregeling.

Elk jaar verandert de beurtregeling in december. Op voorhand wordt er hierover gecommuniceerd en mogen de machinisten hun opmerkingen overmaken aan de verantwoordelijken die de beurtregeling opmaken. Elk jaar  opnieuw maken de machinisten dezelfde opmerkingen. De beurtregeling is niet realistisch opgemaakt, er is onvoldoende tijd voorzien tussen 2 treinen om de voorziene  veiligheids- en reglementaire procedures uit te voeren. Elk jaar komt die opmerking terug en elk jaar stelt men vast dat er weinig veranderd is.

Machinisten hebben amper tijd om hun boterham op te eten, ze moeten dit dikwijls doen terwijl ze aan het rijden zijn. Handen wassen voor de maaltijd zit er amper in. Rustpauzes zijn onbestaande. Men zegt wel dat er in elke dienst een zekere “verpozingstijd” in gestoken wordt maar in werkelijkheid is dat niet altijd zo. Verpozingstijd zien zij ook als men als passagier meerijdt tussen de mensen om zich naar een ander station te begeven. U moet dan eens proberen om uw boterhammetjes op te eten op een volle forenzentrein tijdens de spitsuren! Al deze zaken zorgen voor de nodige stress bij de treinbestuurders.

De tijd tussen de aankomst en het vertrek van 2 treinen ziet men ook als “verpozingstijd”. We zijn al blij als we vlug eens naar het toilet kunnen gaan zonder vertraging te maken. Al de rest van onze “verpozingstijd” gaat op aan de vertragingen van de voorgaande treinen.

Ik lees dat de onderstationschefs lokaal verantwoordelijk gaan worden voor het stipt laten uitvoeren van de treinoperaties. Betekent dit dat ze achter de machinist gaan aanlopen om deze aan te porren om snel  en vooral op tijd te vertrekken? LET OP HIERMEE! Er zijn veel nieuwe en jongere machinisten begonnen, jaag deze mensen niet op, laat hen de nodige tijd om in alle sereniteit en veiligheid hun opgelegde taken vóór het vertrek van een trein uit te voeren. Zo zullen er geen ongelukken gebeuren.

Het nieuwe materieel DESIRO is zodanig ontworpen dat men alle bewerkingen correct moet uitvoeren of men kan gewoonweg niet meer vertrekken. Tot hun verbazing stellen ze op de directie nu ook vast dat er daardoor meer vertraging ontstaat. Dat is nu juist het bewijs dat er onvoldoende tijd voorzien wordt. De machinist kan gewoon zijn werk niet naar behoren uitvoeren. Dit zorgt voor stress bij de bestuurder en zorgt ervoor dat men sneller geneigd is om bepaalde procedures uit te voeren terwijl men reeds aan het rijden is, of om deze gewoon over te slaan. Men wordt immers langs alle kanten onder druk gezet om toch op tijd te rijden.

Vergeet niet dat de machinist verantwoordelijk is voor zijn trein en de reizigers die aan boord zijn. Hij moet dus zijn werk ik alle veiligheid en sereniteit kunnen uitvoeren. Hij kan zijn werk probleemloos uitvoeren maar moet hiervoor dan ook de nodige tijd krijgen.

Het vervoersplan.

Het huidige vervoersplan voorziet onvoldoende tijd in de diensten van de treinbestuurders. Een machinist kan in veel gevallen niet eens op tijd vertrekken. Wij weten dat, de directie weet dat en kan er niets aan doen omdat het vervoersplan dat niet eenmaal niet toelaat. Het huidige vervoersplan is dus niet realistisch en zorg ervoor dat er vertraging is. De nieuwe dienstregeling voorziet nog altijd onvoldoende tijd tussen de treinen. Als reiziger mag u zich dus nog steeds aan vertragingen verwachten.

Geen Sorry van de machinist.

Jammer beste reiziger maar wij zeggen geen sorry als er vertraging is. Ons enige doel is om jullie in alle veiligheid te vervoeren. Daar zullen wij nooit aan toe geven, daarvoor zijn wij te fier op ons beroep. Treinen rijden immers op rails en niet op tijd!

Advertenties

Tags: , , , , ,

About dagoke

WYSIWYG

7 responses to “Treinen rijden niet op tijd maar op rails.”

  1. TBG_FGRA says :

    Ik vond de brief allesbehalve het komt er op neer dat het de lokale man (of vrouw) is die verantwoordelijk is voor de vele vertragingen. Alsof het wij zijn die de trein expres tegen houden. Als er vertraging gemaakt wordt in mijn geval dan is dit altijd met een reden. Toekomst gericht ga ik mij dus ook meer focussen op de papieren als mijn trein volgend de dienstfiche volledig klaargemaakt moet worden zal dit tot op de puntjes gebeuren. Geen half werk meer. En als een onderstationchef hierover opmerkingen heeft of mij komt opjagen kan hij dit op papier zetten en zelf verantwoordelijkheid nemen.

    • Wolfsburg says :

      Het is zo als Raf De Wever zegt, laat ze eerst zelf eens de praktijk ervaren vooraleer Sinterklaas te spelen… Ik als onervaren en jonge treinbestuurder “plooi” soms toch naar hen systeem (papierwerk tijdens de rit, inloggen radiosysteem…) en dit alles om toch nog een paar minuten vertraging in te halen, zo een brief werkt dan zeker motiverend. Terwijl ze er in de opleiding genoeg op hameren…

  2. Jan Van Akkerbeke says :

    De eerste onderstationchef die mij opjaagt tijdens het klaarmaken van mijn trein zal het niet snel vergeten, ze spelen hier een gevaarlijk spel. Veiligheid voor alles, ik riskeer niets.

    TBG

  3. Herman Mertens says :

    Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Voor mij mag dit een standaardbrief(desnoods petitie) worden die naar de directie wordt verzonden uit naam van alle treinbestuurders.Nagels met koppen worden hier 1 voor 1 geslagen respect man.

  4. Wil says :

    Ik vind het -als reiziger- schrijnend dit zo vaak te moeten horen. Waarom krijgen die 3 pipo’s in hun leer zo dik betaald? Om zulke zaken te negeren? Of de instellingen nog wat meer uit één te trekken?
    Als je er een petitie van maakt, moet je ze ook maar aan de reizigers aanbieden 😉
    En je ‘treinen rijden op rails, niet op tijd’ is eentje om te bewaren.

  5. rma070 says :

    Gelukkig zijn de overstap en ombouw tijden in Nederland beter geregeld, al gaat de nieuwe dienstregeling per 15/12 a.s. ook aardig wat veranderen… 2 machinisten op 1 trein om de beproevingen op tijd klaar te krijgen…. de pauze tijden zijn in NL redelijk geregeld, maar niet optimaal

  6. Van Duyse Raf says :

    Beste Dany,
    Jij als bestuurder en ook wij als treinbegeleiders, kunnen ons nietvan de indruk ontdoen dat we opnieuw de “zwarte piet” worden toegeschoven. Mag ik onze nieuw CEO eens vragen in ‘de praktijk’ eens te beleven hoe een treinrit in zijn werk gaat? Wel, dat zal niet mogen u weet wel allemaal, de hiërarchie. Toch even ter illustratie: vertrek uit Geraardsbergen richting Gent. Vertrek “tijdig” maar in Lierde stappen bij bepaalde treinen 10 tallen, zelfs honderden reizigers op. En wat doen die reizigers? Allemaal willen ze achteraan aan de smalle ingangsdeur op de trein met gevolg … Vertraging!
    Nu wat ik nooit begrepen heb en geloof me ik heb al wat bijgestudeerd, een ketting van een fiets kan enkel de fiets doen rijden als “alle” schakels optimaal functioneren en dat gaat van de persoon die de infrastructuur proper moet houden, tot diegene die het bedrijf moet leiden… Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat zulke strategie bevorderend werkt.

%d bloggers liken dit: